This page was saved using WebZIP 7.1.2.1052 offline browser (Unregistered) on 09/07/08 0:47:50.
Address: http://www.instruct-online.nl/docent_pagina.php?p=6344
Title: Instruct-online.nl - Electronische Leeromgeving Instruct  •  Size: 11206

M8 - Schematechnieken en databases       2 - Gegevensanalyse met ERM    Praktijkopdrachten

 

Hoofdstuk 2.1 Hoofdstuk 2.2 Hoofdstuk 2.3 Hoofdstuk 2.4 Hoofdstuk 2.5 Hoofdstuk 2.6 Hoofdstuk 3.1 Hoofdstuk 3.2 Hoofdstuk 3.3 Hoofdstuk 3.4 Hoofdstuk 3.5

1 - Praktijkopdracht 'Gegevensanalyse met ERM (1)'
2 - Praktijkopdracht 'Gegevensanalyse met ERM (2)'

 



1 - Praktijkopdracht 'Gegevensanalyse met ERM (1)' © Instruct

 
De case
In het bedrijf TeraTech worden de medewerkers opgeleid voor functie(s) die ze binnen het bedrijf moeten vervullen. Voorbeelden van functies zijn: het bedienen van een bepaalde machine of het verkopen van producten in de showroom, waarbij kennis van die producten noodzakelijk is. Voor elke functie beschikt TeraTech over één of meer opleidingen. In een database worden gegevens over opleidingen en over functies vastgelegd.

TeraTech heeft niet voor elke functie een opleiding. Daarnaast zijn er functies waarvoor meer dan één opleiding bestaat. Anderzijds is het mogelijk dat een bepaalde opleiding opleidt voor meer dan één functie.

 
  De opdracht
 

  1. Teken in een Entity Relationship Diagram (ERD) het verband tussen opleiding en functie. Geef in het diagram de cardinaliteit en de optionaliteit aan.

  2. Wat is in jouw ogen een goede identificatie voor de entiteittypen Opleiding en Functie?

 
  Vervolg case
 

Het entiteittype Opleiding omvat de algemene gegevens van de opleidingen. Elke opleiding heeft een unieke Opleidingscode en een Naam. De duur van de opleiding wordt weergegeven in Aantal dagen. Het attribuuttype Plaats vermeldt voor elke opleiding in welk soort lokaal de opleiding moet plaatsvinden. Zodra een opleiding start, wordt gesproken van een Cursus. Daarvoor is aanvullende informatie nodig, namelijk de aanvangsdatum, het nummer van het lokaal waar de betreffende cursus wordt gegeven en het aantal medewerkers dat deze cursus volgt.

Een functie wordt uniek aangeduid met een Functiecode en kent bovendien een Functieomschrijving en een Functiewaardering. Van elke medewerker is bekend: het Salarisnummer, de Naam, het Adres, de Postcode en Woonplaats en de Geboortedatum. Elke medewerker heeft maar één functie en kan niet meer dan één cursus tegelijk volgen.

  • Teken in een ERD het verband tussen Opleiding en Cursus. Vermeld ook de cardinaliteit en optionaliteit.
  • Maak ook een tekstuele beschrijving van de entiteittypen.
  • Voeg nu de ERD’s samen tot één. Vul dit aan met de tekstuele beschrijving van de functie. Verder moet het model (grafisch en tekstueel) worden aangevuld met gegevens van de medewerkers.
Breid het DFD uit met het entiteittype Medewerker.

 
  In te leveren bij de docent

Sjabloon verslag praktijkopdracht 'Gegevensanalyse met ERM (1)'.

Sjabloon persoonlijke evaluatie.


  • Verslag met daarin:
    • voorblad met naam, klas en opdracht;
    • de uitwerkingen van de opdrachten.
  • Persoonlijke evaluatie

 

 


 



2 - Praktijkopdracht 'Gegevensanalyse met ERM (2)' © Instruct

 
  Inleiding


Het schoolrestaurant van het Koning Arthur College beschikt over een aantal ‘apparaten’: kook- en baktoestellen waarop producten bereid kunnen worden. Met het bereiden van producten bedoelen we onder andere:

  • eieren bakken,
  • kroketten frituren,
  • patates frites bereiden in verschillende soorten,
  • enzovoort
De apparaten moeten uiteraard bediend worden door daarvoor opgeleid personeel. Onder ‘personeel’ wordt overigens verstaan: studenten van de school. Voor elk apparaat is er een opleiding. Studenten worden na het volgen van een opleiding ingepland voor het bedienen van één of meer apparaten tijdens de openstelling van het schoolrestaurant. Hieronder zie je een DFD dat de betreffende processen in kaart brengt.

Nadere analyse van de processen ‘plannen’ en ‘opleiden’
De apparaten hebben ieder een unieke apparaatcode. Voor elk apparaat is er een omschrijving en een onderhoudscontract. Dit onderhoudscontract heeft een contractcode en is onder die contractcode te vinden in een ordner met onderhoudscontracten. Het ‘personeel’ wordt zoals gezegd gevormd door studenten. Van elke student is bekend:

  • studentnummer
  • naam
  • adres
  • postcode
  • woonplaats
  • geslacht
  • geboortedatum
  • een telefoonnummer waarop hij of zij bereikbaar is

Voor elk apparaat bestaat er een opleiding. Deze opleiding moet gevolgd worden door iedere student die met het betreffende apparaat gaat werken. Een student volgt echter maar één opleiding tegelijk. Als de opleiding met goed gevolg is afgerond, wordt dat vastgelegd. Daarna kan de student worden ingepland voor het bedienen van het betreffende apparaat. De planning betreft vanzelfsprekend de datum waarop een bepaalde student een bepaald apparaat bedient. Tevens wordt vastgelegd gedurende welk dagdeel (ochtendpauze, lunchtijd, middagpauze) de bediening plaatsvindt. Van elke opleiding is bekend:

  • een opleidingscode
  • het soort opleiding
  • de benodigde tijd

 
  De opdracht
 


  1. Maak voor de beschreven situatie een ERD met entiteittypen, relatietypen en cardinaliteiten.

  2. Maak een grafisch en tekstueel model.

De apparaten zijn uiteraard geleverd door een leverancier. Breid het ERD uit met de entiteittype Leverancier.

 
In te leveren bij de docent

Sjabloon verslag praktijkopdracht 'Gegevensanalyse met ERM (2)'.

Sjabloon persoonlijke evaluatie.


  • Verslag met daarin:
    • voorblad met naam, klas en opdracht;
    • ERD, grafisch en tekstueel model.
  • Persoonlijke evaluatie